Categoriile de activităţi de învăţare prezente în planul de învăţământ sunt:
Categoriile de activităţi de învăţare prezente în planul de învăţământ sunt:
b.Jocuri şi activităţi alese
c.Activităţi de dezvoltare personală
Domenii | Activităţi pe domenii experienţiele/săptămână: | Nivel I – 3-5 aniActivităţi /săptămână | Nivel II – 5-6 ani
Activităţi /săptămână |
DLC-Domeniul limbă şi comunicare | Educarea limbajului | 1 | 2 |
DŞ – Domeniul ştiinţe | Activităţi matematice | 1 | 2 |
Cunoaşterea mediului | 1 | 1 | |
DOS-Domeniul om şi societate | Educaţie pentru societate Activităţi practice |
1 1 |
1 1 |
DEC–Domeniul estetic creativ | Educaţie muzicală Activităţi artistico-plastice |
1/alternativ | 1 1 |
DPM–Domeniul Psihomotor | Educaţie fizică | 1 | 1 |
Activităţi integrate | |||
– cunoştinţele din cadrul mai multor discipline pot fi îmbinate armonios pe durata unei zile întregi şi, cu acest prilej, în activitatea integrată intră şi jocurile şi activităţile alese SAU cunoştinţele interdisciplinare sunt focalizate pe anumite domenii experienţiale iar jocurile şi activităţile alese se desfăşoară în afara acesteia. |
Tipuri de activităţi integrate | Elemente de conţinut |
1. | Activitate integrată – care înglobează toate activităţile din programul unei zile şi care se desfăşoară pe parcursul întregii zile |
2. | Activitate integrată – care înglobează ALA şi ADE din ziua respectivă |
3. | Activitate integrată – care înglobează ADE dintr-o zi |
4. | Activitate integrată – în care activitatea de bază este un anumit tip de ADE din ziua respectivă, în care sunt înglobate elemente din mai multe DE, indiferent de programul zilei. |
Este important să reţinem faptul că ordinea desfăşurării etapelor de activităţi nu este întotdeauna obligatorie, cadrul didactic având libertatea de a opta pentru varianta potrivită.
– etapa I – dimineaţa, înainte de începerea activităţilor integrate;
– etapa a III-a – în intervalul de după activităţile pe domenii de învăţare şi înainte de masa de prânz/plecarea copiilor acasă (cei care optează pentru program normal)
– etapa a IV-a – în intervalul cuprins între etapa de relaxare de după amiază şi plecarea copiilor de la programul prelungit acasă.
Totodată, în unele cazuri, ele se pot regăsi ca elemente componente în cadrul activităţii integrate. Reuşita desfăşurării jocurilor şi a activităţilor didactice alese depinde în mare măsură de modul în care este organizat şi conceput mediul educaţional. Acesta trebuie să stimuleze copilul, să-l ajute să se orienteze, să-l invite la acţiune. Astfel, dacă este vorba de activităţi desfăşurate în sala de grupă, educatoarea va acorda o atenţie deosebită organizării spaţiului în centre ca: Biblioteca, Colţul căsuţei/Joc de rol, Construcţii, Ştiinţă, Arte, Nisip şi apă şi altele.
Organizarea acestor centre se va face ţinând cont de resursele materiale, de spaţiu şi de nivelul de vârstă al copiilor. In funcţie de spaţiul disponibil, sectorizarea sălii de grupă poate cuprinde toate centrele sau cel puţin două dintre ele în care cadrul didactic pregăteşte zilnic „oferta” pentru copii, astfel încât aceştia să aibă posibilitatea să aleagă locul de învăţare şi joc, în funcţie de disponibilitate şi nevoi.
Materialele care se vor regăsi zilnic în zonele/centrele/colţurile deschise nu trebuie să fie aleatorii, ci atent alese, în strânsă corelare cu tema săptămânii sau cu tema proiectului aflat în derulare.
Pentru etapa jocurilor şi a activităţilor alese desfăşurate în curte, grădiniţa oferă un spaţiu exterior special amenajat/curtea de joc, dotarea cu aparate de joacă.
c) Activităţile de dezvoltare personală includ rutinele, tranziţiile şi activităţile din perioada după-amiezii (pentru program prelungit), inclusiv activităţile opţionale.
1) Luarea deciziilor în funcţie de anumite criterii şi încurajarea alegerilor şi a găsirii a cât mai multe variante de soluţii la situaţiile apărute – Hei, am şi eu o opinie!, M-am certat cu prietenul meu – ce pot să fac?, Vreau…, îmi permiţi?, La răscruce de drumuri…
2) Medierea conflictelor – Învăţ să lucrez în echipă, Singur sau în grup?, Fără violenţă!, Fotograful.